Współpraca oparta na partnerstwie to przede wszystkim domena start-upów, nie globalnych organizacji. Jednak firmy są świadome tego, że atrakcyjne warunki zatrudnienia to nie wszystko. Pracownicy cenią pracodawców, którzy rozumieją jak ważne jest włączanie ludzi w procesy decyzyjne i zapewnianie możliwości rozwoju nie tylko na płaszczyźnie zawodowej, ale także w obszarze zainteresowań i pasji. Jedną z firm, która postawiła na niestandardowe podejście do pracowników oraz sposobu zarządzania jest Xceedance.
Współczesny rynek pracy
Młode, zmotywowane i pełne energii osoby, rozpoczynając karierę zawodową nie chcą być zamykane w schematach, ograniczane oraz pozbawione wpływu na kierunek rozwoju firmy. Cenią także równowagę między życiem zawodowym i osobistym oraz chcą mieć czas i środki na realizację swoich zainteresowań. Xceedance, nowy gracz na rynku BPO pod kierownictwem Marka Kaszczyca, nie tylko nie ogranicza wpływu pracowników na firmę, ale wręcz o niego zabiega.
“Xceedance, jako organizacja, urzekła mnie od samego początku. Firma nie przedstawia się jako typowe BPO (sektor usług dla biznesu – przyp. red.) i kierując się wewnętrznie bardzo silnymi wartościami, zbudowała zaangażowanie oparte na wspólnym dążeniu do sukcesu, gdzie oczekiwania stawiane każdemu pracownikowi bazują na stałym udoskonalaniu – siebie, procesu, produktów, współpracowników” – podkreśla Marek Kaszczyc.
Niestandardowe podejście
Wartości, jakimi kieruje się firma, są widoczne również w interakcjach z klientami, którzy dostają coś więcej niż standardowe rozwiązania. Aby to osiągnąć, w proces pracy dla klienta angażowani są różni pracownicy, niezależnie od szczebla. Taki model zarządzania oparty jest na idei turkusowych organizacji, czyli przekonaniu, że ludzie angażują się w różne zadania i sami sobie przydzielają konkretne role, ponieważ dobrze czują się w firmie, w której pracują. Ten model to przeciwieństwo typowej korporacji, w której pracownicy nie mają wpływu na rozwój organizacji, w której są zatrudnieni.
Jak to wygląda w praktyce?
Pracownicy angażowani są w proces decyzyjny dotyczący działania organizacji, co wiąże się także z transparentnością budżetu. Zaowocowało to przede wszystkim zwiększeniem zaangażowania w projekty i wsparło proces budowania zaufania w firmie.
“Dążąc do stworzenia angażującego, wyjątkowego i opartego na wartościach środowiska pracy, często podczas cotygodniowych spotkań dzielimy się doświadczeniami i omawiamy praktyki opisane m.in. w Management 3.0.” – tłumaczy Marek Kaszyc.
Organizacja posiada silny system szkoleniowy dla nowych osób. Każdy z pracowników jest indywidualnie odpowiedzialny za decyzje dotyczące własnego rozwoju. Dzięki temu wszyscy mają motywację do rozwijania siebie profesjonalnie i osobiście, inwestowania w swoje pasje czy umiejętności, które budują biznesową wartość dodaną.
“Wierzę, że realizacja swoich pasji, inwestowanie w rozwój siebie pozwoli nam stworzyć otoczenie, które przyniesie wiele radości z tego co robimy codziennie i wniesie zupełnie inną wartość we wspólne spędzanie czasu zarówno w pracy, jak i poza nią, a przede wszystkim zaangażuje nas wszystkich w dostarczanie wysokiej jakości usług i produktów dla naszych klientów” – zaznacza Kaszczyc.
Trudno się z tym nie zgodzić. W krakowskim biurze Xceedance pracownicy przenoszą pasję na poziom zainteresowań poza pracą. Lubią dzielić się tym co sprawia im przyjemność, co powoduje, że przekraczając własne ograniczenia stają się lepszymi i szczęśliwszymi ludźmi. Taki model organizacji pracy to sytuacja, w której każdy czuje się wygrany – pracownik, pracodawca, a na końcu także klient. Niewątpliwie jest to trend, który będzie się umacniał, o czym świadczy pozytywny odbiór, z jakim model organizacji spotkał się na rynku pracy.