Bardzo często spotykamy się ze stwierdzeniem, że ktoś wyskakuje nam z przysłowiowej lodówki, czyli mamy przesyt jego obecności w mediach czy reklamie. To dotyczy również działalności firm, które stosują bardzo intensywną promocję, która dla klientów bywa uciążliwa. Jaka to reklama? Samochód jeżdżący i rozgłaszający przez megafon z nagranej taśmy o ofercie specjalnej w sklepie może być dla niektórych taką zbyt nachalną formą reklamy. Podobnie rzecz ma się z ulotkami każdorazowo wrzucanymi do skrzynki pocztowej, które trafiają na makulaturę. Zatem jak się promować, aby nie być uciążliwym dla klientów, a nawet zachęcić do przyjrzenia się ofercie? Oto kilka naszych pomysłów.
Po pierwsze: kody rabatowe dostępne w sklepie i dodawane do zakupów
Jedną z częstszych, a zarazem nienachalnych form reklamy są oferowane kody rabatowe, bo któż z nas nie lubi kupować taniej? Ta zasada nie jest odpowiednia jedynie dla produktów luksusowych, renomowanych i firm, które chcą uchodzić za prestiżowe, gdyż w tym przypadku wyższa cena oznacza dołączenie do grona tych najlepszych na rynku, oferujących wyższą jakość. Dotyczy to marek odzieżowych, jubilerskich, galanteryjnych czy biżuteryjnych, a także motoryzacyjnych. Jednak niekoniecznie dotyczy szeroko pojętego rynku elektroniki, gdyż w tym przypadku konsument nie zawsze jest skłonny zapłacić więcej i często oczekuje na atrakcyjne rabaty. Tutaj obowiązuje również zasada kuli śnieżnej. Jeśli jedna firma z danej branży, która uchodzi za wiodącą obniża ceny swoich produktów czy oferuje kody rabatowe, to inna nie chce być od niej gorsza w walce o klienta. W ten sposób zyskują kupujący, a rynek staje się bardziej konkurencyjny. Dostępność kodów rabatowych w sklepie internetowym to standard na który czekają stali klienci. Rabat można zaproponować również za zapisanie się do newslettera dla nowych kupujących. Kody rabatowe mogą być również dodawane w formie papierowej z logo firmy do zakupów i limitowane czasowo. W ten sposób zachęca się klientów do ponownego skorzystania z oferty.
Po drugie: vouchery rozdawane na targach branżowych czy na portalu społecznościowym
Kolejnym sposobem na przyciągnięcie klientów jest oferowanie voucherów. Karty podarunkowe i vouchery to najchętniej wybierane produkty na prezent, przez osoby, które poszukują cennych i oryginalnych podarków. Voucher można wykorzystać w określonych sklepach czy firmach usługowych. Może on dotyczyć np. weekendowego wyjazdu do SPA do danego ośrodka albo wakacji zagranicznych. Vouchery są zwykle dość długo ważne, nawet przez dwa lata. Wiele firm decyduje się na rozdawanie pewnej puli voucherów na targach branżowych i to też może być dobra forma promocji. Mogą być one również nagrodą za udział w konkursie na portalu społecznościowym.
Po trzecie: konkursy z nagrodami organizowane na fanpage’u i ambasadorstwo na portalach społecznościowych
Nie tylko vouchery mogą być nagrodami w konkursach, gdyż produkty danej firmy także świetnie się nadają. Można również zdecydować się na ambasadorstwo w zamian za drobną gratyfikację finansową czy możliwość darmowego korzystania z produktów. Często osoby, które posiadają pewną grupę obserwujących decydują się na zostanie ambasadorami marki. Wiąże się to często ze sporą odpowiedzialnością, a także koniecznością dodawania promujących wpisów czy zdjęć. Reklama powinna być jak najbardziej naturalna, aby konsumenci nie wyczuli w niej fałszu i jedynie chęci zysku.
Po czwarte: gadżety reklamowe dodawane do zamówienia
Wśród nienachalnych form reklamy można wymienić również gadżety reklamowe. To doskonały sposób na zwiększenie identyfikacji wizualnej marki. Jeśli nie jest ona jeszcze powszechnie znana, to takie elementy mogą ją skutecznie wypromować. Należą do nich rzecz jasna koszulki, kubki, breloczki, pendrive, power bank i wiele innych produktów, na których może znaleźć się logo firmy. Gadżet może bezpośrednio korespondować z charakterem danej firmy, np. power bank dla firmy zajmującej się elektroniką, ale równie dobrze nie musi być związany z jej działalnością. Doskonale mogą sprawdzić się wody mineralne z logo. To doskonały wybór nie tylko do promocji restauracji czy kawiarni, ale również firmy zajmującej się organizacją eventów i konferencji czy producenta odzieży sportowej. Wody mineralne z logo mogą być dołączone do zamówienia.
Jest wiele sposobów na promocję, która będzie podobać się konsumentom. Ważne by pamiętać o polityce firmy i jej założeniach i być wiernym swoim ideałom.