Nasze oprawki mówią pracodawcy i współpracownikom więcej niż możemy się spodziewać. Jakie powinniśmy wybrać, żeby skutecznie budować wizerunek pożądanego pracownika?
Okulary noszą nie tylko osoby z wadą wzroku i pracujące przed komputerem, ale też każdy, kto traktuje je jako modny dodatek do stylizacji.
Warto pamiętać, że oprawki są zmiennym elementem, który wpływa na nasz wizerunek. Ich kształt i kolor wpływają na to, jak odbierają nas inne osoby. To ważne zwłaszcza w sytuacjach biznesowych – na rozmowie kwalifikacyjnej czy spotkaniu z potencjalnym klientem.
Pokaż mi okulary, a powiem ci, kim jesteś
Aneta Grobelna w ramach pracy nad publikacją “Wpływ oprawek okularów na całościowy wizerunek człowieka” przeprowadziła badania, w których ochotnik pozował w kilku rodzajach oprawek i bez.
Respondenci jednogłośnie stwierdzili, że osoba w okularach jest spokojna i inteligentna, a najważniejsza dla niej w życiu jest dobra praca. Natomiast oceniając tę samą osobę, ale bez okularów, stwierdzili, że nie są w stanie nic powiedzieć na jej temat, ponieważ nie mają punktu odniesienia, który mógłby nakierować ich myślenie i ocenę danej osoby. Jednak nie tylko sam fakt noszenia okularów został odnotowany przez ankietowanych. Okazało się m.in., że osoba w prostokątnych kolorowych oprawkach kojarzy się przede wszystkim z wiedzą, natomiast tylko przy czarnych wayfarerach pojawiło się określenie “kreatywna”.
– Mężczyźni najchętniej kupują okulary na żyłce i prostokątne. Młodsi coraz częściej sięgają po modele unisex – okrągłe i aviatory – najlepiej bardzo cienkie, druciane. Większość mężczyzn wybiera oprawki w klasycznych kolorach – czarnym i granatowym, choć w ciągu ostatnich 2 lat zauważyliśmy wzrost zainteresowania męskimi oprawkami w modnych, odważnych wzorach – mówi Tomasz Serafin ze sklepu internetowego Kodano.pl. – Natomiast kobiety często sięgają po okulary o kształcie kocich oczu, okrągłe i wayfarery. Wybierają okulary szylkretowe, czarne z dodatkami złota lub srebra oraz czerwone. W ostatnim czasie również złote druciane oprawki.
Nowe oprawki najchętniej kupujemy na wiosnę lub wczesną jesienią – wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego lub studenckiego. Kobiety decydują się na częstsze zakupy niż panowie, ponieważ chcą mieć kilka par pasujących do stylizacji i na różne okazje.
Zerówki, czyli zdrowa moda do pracy
W ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tzw. zerówkami. Jednak wpływ na to ma nie tylko fakt, że okulary są modnym dodatkiem, ale też świadomość wśród konsumentów na temat szkodliwości niebieskiego światła, które emitują urządzenia elektroniczne – jego nadmiar może powodować dyskomfort, podrażnienia oczu, zmęczenie i ból głowy.
– Osoby, które nie mają wady wzroku, chętnie kupują zerówki z powłoką Blue Brocker, które chronią oczy w trakcie pracy przed komputerem. Ta powłoka neutralizuje niebieskie światło, dzięki czemu chronimy oczy i zapobiegamy ich szybkiemu przemęczaniu się – mówi Tomasz Serafin ze sklepu internetowego Kodano.pl.
Wybierając pasujące do kształtu naszej twarzy oprawki z dobrymi szkłami, nie tylko dbamy o swoje zdrowie, ale też o wizerunek. A jak wiadomo, kiedy czujemy się atrakcyjni, buduje się nasza pewność siebie, która w pracy jest tak samo potrzebna, jak dobry wzrok.